A lengyel Néprajzi Műhely Egyesület és a varsói Nemzeti Néprajzi Múzeum szervezésében november 25. és 27. között rendezték az „Oczy i obiektywy” (Szemek és objektívek) elnevezésű nemzetközi filmszemlét. A szemle elnevezése valóban tükrözi a sokféle látás- és ábrázolásmódot, a dokumentumfilmes műfajok változatosságát, amellyel a beérkezett és levetített filmek közelítettek a feldolgozott antropológiai, néprajzi témákhoz és társadalmi kérdésekhez.
A három nap alatt vetített tizennyolc film különböző tematikus összefüggésekben és kategóriákban jelent meg. A rendezők így külön fejezetet szenteltek az ökológiával, a migrációval, posztkolonializmussal, a tradicionális kultúrával és a zenével foglalkozó filmeknek is. Különösen érdekesnek bizonyultak azok alkotások, amelyek az adott közösségben végzett hosszú terepmunka eredményei, így nem csak a valóságban, hanem a filmen is személyes kapcsolat alakult ki a készítők és a szereplők között, bevonva a nézőket is a történetbe. Ilyen volt a Malka Shabtay, izraeli antropológus által készített, reflexív, magát a terepmunkát is ábrázoló Nafkot (Vágyakozás) amely egy etiópiai zsidó közösség identitásának megőrzéséért folytatott munkáját mutatja be, vagy az egy lett női börtön életét bemutató Elita Klavina által rendezett Iļģuciema māsas (A vágyakozás nővérei).
Az archív néprajzi filmek vagy útirajzok feldolgozásának izgalmas példája volt Kira Jääskeläinen, finn-lengyel rendezőnő Sakari Pälsi finn felfedező 1917-ben a Bering-szorosban készített felvételeinek együttes bemutatása a rendezőnő száz évvel később, a szibériai csukcsok és eszkimók körében videora rögzített történeteivel (Pohjankävijäin merkintöjä – Északi útirajzok).
A Néprajzi Múzeum által nevezett, a Szellemi Kulturális Örökség Igazgatóságával és a Hagyományok Házával koprodukcióban készített, A hagyományos vonószene Magyarországon című rövidfilm a tradicionális népzenei formáció kialakulását és a hagyomány megőrzésének a táncházmozgalommal is összefonódó formáit mutatja be. Csorba Judit Dorottya és Sztanó Hédi rendező páros alkotása a zene szekcióban kapott helyet, olyan filmekkel együtt, mint a lengyel énekes zenei hagyományokat bemutató Ziemia (Föld – rendező: Zuzanna Solakiewicz) vagy a hangszerként is használt zajkeltő eszköz, a kereplő történetét és mai használatát bemutató, Carlos Cazurro által készített spanyol alkotás, a Carraco (Kereplő).